سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه صفحه تلویزیون را بشکنیم؟

عوامل مختلفی می توانند باعث شکستن صفحه نمایش LCD، LED یا تلویزیون پلاسما شوند. طبق آمار مجموعه تعمیرات تلویزیون مهمترین دلایل شکستن پنل تلویزیون عبارتند از:

  • ضربه زدن به تلویزیون در حالی که کودکان در حال بازی هستند
  • افتادن تلویزیون هنگام جابجایی (مانند جابجایی اثاثیه)
  • ضربه زدن به تلویزیون از روی عصبانیت عاطفی

این آمار از آن جهت حائز اهمیت است که با در نظر گرفتن و بررسی این دلایل می توان راهکارهایی برای پیشگیری از آن ارائه کرد. خریداران و مصرف کنندگان باید بدانند که صفحه نمایش حساس ترین و آسیب پذیرترین قسمت تلویزیون است و ممکن است با ضربه ای نه چندان قوی بشکند. بنابراین هنگام چیدمان دکوراسیون منزل، تلویزیون را باید در کمترین تردد منزل قرار داد.

همچنین اگر در خانه بچه داریم باید دقت کنیم که صفحه رنگی تلویزیون برایشان جذابیت زیادی داشته باشد و به آن نزدیک شوند و یا ممکن است در حین بازی اسباب بازی ها را به سمت آن پرتاب کنند. استفاده از محافظ صفحه تلویزیون یکی از راهکارهای توصیه شده در خانه های دارای کودک است.

آیا صفحه نمایش شکسته تلویزیون قابل تعمیر است؟

پاسخ به این سوال نیاز به توضیح مختصری دارد: منظور از این سوال این است که آیا می توان پنل تلویزیون خراب را بدون نیاز به تعویض آن تعمیر کرد؟

خیر: تنها راه تعمیر پنل خراب تلویزیون تعویض آن است. ساختار فیزیکی صفحه نمایش شیشه ای است و برخلاف تصور برخی از مصرف کنندگان یا تبلیغاتی مانند استفاده از لیزر برای تعمیر صفحه نمایش شکسته تلویزیون، به هیچ وجه قابل تعمیر نیست.

به بیان ساده، صفحه نمایش یک تلویزیون LED یا LCD از دو لایه اصلی تشکیل شده است: لایه زیرین شیشه و لایه بیرونی قابل لمس مانند تالک. شکستگی در لایه زیرین رخ می دهد و در اکثر موارد لایه بیرونی کاملا سالم است و حتی خراش روی آن وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود که شما نیازی به خدمات نمایندگی تعمیر تلویزیون شکسته نداشته باشید.. از طرفی تیره بودن صفحه نمایش باعث می شود که در زمان خاموش بودن، ترک های ایجاد شده روی صفحه نمایش را نتوان مشاهده کرد و حتی اگر آن را لمس کنیم، متوجه تغییری در آن نشویم.

پنل تلویزیون ال ای دی و ال سی دی شکسته

در قسمت بررسی خرابی پنل تلویزیون و مراحل تعمیر آن ابتدا باید نگاهی به ساختار پنل در تلویزیون های ال ای دی، ال سی دی و پلاسما بیاندازیم. در تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی پنل تلویزیون شامل صفحه اصلی یا اصلی به همراه صفحه های پلاریزه و دیفیوزرها به همراه لامپ های نور پس زمینه می باشد. مجموعه این قطعات بر روی شاسی اصلی تلویزیون قرار می گیرند.

نور پس زمینه یا نور پس زمینه پشت صفحه توسط لامپ های نور پس زمینه تولید می شود. صفحات پلاریزه، دیفیوزرها و فیلترها وظیفه توزیع یکنواخت نور بر روی سطح تصویر را بر عهده دارند. حالا تصور کنید که صفحه تلویزیون ضربه بخورد و صفحه نمایش را بشکند. در این حالت وقتی تلویزیون را روشن می کنیم نور پس زمینه صفحه تلویزیون روشن می شود اما به دلیل خرابی پنل تلویزیون تصویر قطع می شود یا دارای خطوط عمودی و افقی یا سایر علائم شکستگی صفحه تلویزیون است.

پنل تلویزیون پلاسما شکسته

داستان شکستن پنل تلویزیون در تلویزیون های پلاسما به دلیل ساختار متفاوت متفاوت است. در تلویزیون پلاسما نور پس زمینه وجود ندارد و پنل تلویزیون پلاسما یک کپسول شیشه ای است که در یک قسمت خلاصه شده است. ضربه زدن به پنل تلویزیون پلاسما باعث شکسته شدن این کپسول و غیرقابل استفاده شدن آن می شود. در این تلویزیون ها تنها راه تعمیر تلویزیون در صورت آسیب دیدن پنل تعویض کامل پنل است.

به دلیل ساختار خاص تلویزیون های پلاسما، در صورت آسیب دیدن پنل، امکان گسترش مشکل و آسیب دیدن قطعات مربوط به پنل وجود دارد. بردهای بافر - Y Main و X Main در تلویزیون های پلاسما مستقیماً به پنل متصل می شوند. اگر تلویزیون را بعد از شکستن صفحه نمایش روشن کنید ممکن است این قطعات آسیب ببینند.

هزینه تعمیر تلویزیون پنل خراب

قیمت تعمیر پنل خراب تلویزیون اصلی ترین و طبیعتا مهم ترین سوالی است که در این قسمت باید به آن پاسخ دهیم. قیمت پنل یا صفحه تلویزیون تابع شرایط خاصی است که در ادامه به آن می پردازیم. پنل تلویزیون اعم از LCD قدیمی، ال ای دی جدید و یا تلویزیون پلاسما، بزرگترین و گران ترین قسمت تلویزیون در نمایندگی تعمیر تلویزیون شکسته به حساب می آید و معمولاً حدود 60 تا 80 درصد ارزش تلویزیون را شامل می شود. این قیمت بالای پنل تلویزیون به دلایل مختلفی از جمله خاص بودن قطعه و شرکت های تولید محدود و ابعاد و آسیب پذیری آن و نیاز به شرایط خاصی در زمان حمل و نقل آن می باشد.